KASIH SAYANG ALLAH KEPADA HAMBANYA



assalamualaikum semua.......
tetiba hamba terbuka hadis yang jika di hayati maka berlagu la hati kita dimana tinggi nyer kasih Allah kepada Hambanya,,,,,,,Allah,,,,Allah.....Allah.......

Dari Abu Hurairah r.a dari Nabi s.a.w beliau bersabda: "Setelah Tuhan menciptakan makhlukNya, ditulisNya satu tulisan untuk diriNya dan diletakkanNya di sisiNya di atas `Arasy, yaitu; 
" Sesungguhnya SayangKu melebihi MarahKu."(1996:191)

Dari Abu Hurairah r.a katanya : Nabi s.a.w bersabda: "Allah berfirman:
"Aku menurut dugaan hambaKu terhadap Aku dan Aku bersama dengan dia, apabila dia mengingati (menyebut) Aku.Apabila dia menyebut Aku dalam hatinya, nescaya Aku menyebutnya pula sendiriKu.Dan kalau dia menyebutKu di hadapan orang banyak , niscaya Aku menyebutnya pula di hadapan orang banyak yang lebih baik.Kalau dia mendekatkan diri kepadaKu sejengkal, nescaya Aku mendekat kepadanya sehasta. Dan kalau dia mendekatkan diri kepadaKu sehasta , nescaya Aku mendekat kepadanya sedepa. Dan kalau dia datang kepadaKu berjalan, nescaya Akau datang kepadanya berlari."(1997:191)

(hanya separuh dr keseluruhan hadis)
Diberitakan oleh Abu Hurairah r.a bahwa orang banyak bertanya kepada Rasulullah s.a.w.........
Apabila Allah s.w.t menghendaki akan memberi rahmat kepada penduduk neraka, maka disuruhNya malaikat mengeluarkan orang-orang yang pernah menyembah Allah.Mereka segera mengeluarkannya.yang ,masing-masing dikenalNya Dengan tanda bekas sujud. Allah s.w.t mengharamkan api memakan tanda bekas sujud.Maka keluarlah mereka dari neraka. Seluruh tubuh anak Adam akan dimakan api kecuali bekas sujud. Para malaikat mengeluarkan mereka dari neraka dalam keadaan hangus. Lalu dituangkan kepada mereka air kehidupan. Maka tumbuhlah badan mereka sebagai tumbuhnya bibit di tanah bekas banjir.
Setelah Allah s.w.t mengadili mereka,masih ada ketinggalan seseorang antara surga ada ketinggalan seseorang   antara syurga dan neraka. Dialah orang terakhir dari isi neraka yang akan masuk ke dalam surga. Dikala mukanya dihadapkannya ke neraka dia berdoa: "wahai, Tuhanku! Palingkanlah mukaku dari neraka ini. Baunya sungguh amat menyakitkan kepadaku, dan panasnya membakarku."


Allah akan menanyainya, " Sekiranya permintaanmu Aku kabulkan, apakah engkau hendak meminta lagi yang lain. ???"


Jawabnya, "Demi kebesaran Engkau, tidak akan kuminta lagi."


Maka diperkenankan oleh Allah permintaannya (tersebut diatas), dengan perjanjian seperti tersebut. Lalu dipalingkan Allah mukanya dari neraka.


Tetapi setelah mukanya dihadapkan ke syurga, dan dilihatnya keindahan surga, diamlah ia seketika. Kemudian ia berdoa pula; " Ya, Tuhanku, bawalah aku ke dekat pintu surga!!"


Allah bertanya, Bukankah engkau telah mengikat janji denganku, yang engkau tidak akan mengajukan permintaan lain lagi?"


Jawab orang itu, "Wahai, TuhanKu! Janganlah kiranya aku dijadikan makhluk yan paling malang!"


Jawab Allah, "sekiranya Aku kabulkan permintaanmu, apakah engkau masih hendak meminta yan lain lagi?"

Jawabnya, "Tidak! Demi kebesaranMu, aku tidak akn meminta yang lain lagi!"


Lalu diperkenankan Allah permintanya dengan perjanjian, dan dia dibawa ke pintu syurga.


Setelah sampai di pintu surga, kelihatan olehnya keindahan surga, kegemilangan, dan kegembiraan yang ada di dalam syurga. Dia terdiam pula seketika.


Kemudian ia bermohon pula , wahai Tuhanku! Masukkanlah kiranya aku dalam surga!"


Kata Allah, "Kasihan kamu, hai anak Adam! Alangkah penipunya kamu! Bukankah kamu sudah berjanji tidak akan meminta lagi selain yang telah kamu peroleh?"


Jawabnya, "Ya, Tuhanku janganlah kiranya aku dijadikan makhluk paling malang."


Allah `Azza wa Jalla tertawa mendengarkan ucapannya itu. Kemudian Dia menginzinkannya masuk ke syurga.
berkata Allah, "Mintalah segala yang kamu inginka."


Lalu dia memohon segala yang diinginkannya sehingga ia puas.


Kemudian Allah berkata pula, "Mintalah tambahannya ini dan itu."
Diingatkan oleh Allah kepadanya berbagai macam keinginannya sampai ia puas.


Kata Allah pula, "Semua ini untukmu, dan ada lagi tambahannya sebanyak itu pula."(441:241)


Wahai sahabat sekalian renungkanlah dan fikirkanlah hikmah besar disebalik hadis ini...
sungguh kasih Allah terhadp hambaNya tiada tandingan selagi masih diakui dialah Allah Tuhan kita. kita akan di beri nikmat yang tiada bandingan.Bersyukurlah terhadap segala nikmatnya sesungguhnya Allah amat sayang pada HambaNya!!!!ingat HAMBANYA!!!!!!




P/s; selamat orang tuh sebab sujud kepada Allah ha!!!!!! janganlah kata tidak ikhlas tak mahu solat untuk sujud kepada Allah ....Renung2kan lah!!!!!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...